Op deze pagina staan handige hand-outs voor patiënten binnen de fysiotherapie met 'psychologie' als onderwerp.

Titel Omschrijving
Autogene Training van SchultzSamenvatting voor patiënten gebaseerd op het originele werk van Schultz
Ontspannen door Progressieve relaxatie Een bekende en veel gebruikte westerse ontspanningsmethode.
Beter denken is beter voelenEen uitleg van REBT in 8 pagina's. Vraagt wel enige toelichting door de fysiotherapeut. De inhoud van deze hand-out steunt volledig op het gedachtegoed van Albert Ellis, de grondlegger van REBT.
Drie goede dingenEen effectieve positief psychologische oefening om de tevredenheid te verhogen.
Gratis online cursusSlow-MotionTrage aandachtige bewegingsvorm gebaseerd op Tai Chi. Deze gratis cursus is in eerste instantie bedoeld voor fysiotherapeuten om een aantal relatief eenvoudige Tai Chi bewegingssegmenten eigen te maken. De fysiotherapeut kan dit vervolgens inzetten om processen als aandacht, ontspanning, lichaamsbewustwording en gecoördineerd bewegen bij de patiënt te bevorderen.
Aandachtmodule 1: basis aandachtvaardigheden.U leert hier de beginselen kennen van het spelen met aandacht en pijn.
Aandachtmodule 2: aandacht- en afleidingsstrategieën.U leert mindfulness inzetten in het dagelijkse handelen en u leert aandachtconcentratie oefeningen aan. Beide bedoeld om u van de pijn af te leiden.
Aandachtmodule 3: verbeelden en fantasie.U leert hier pijn afleiding- en verandertechnieken aan die u met behulp van verbeelding en fantasie kan toepassen.
Aandachtmodule 4: intense pijn en pijnopleving.U leert hier een aantal technieken om relatief kalm met een tijdelijke periode van sterke pijn om te gaan.
Problemen checklist Chronisch zieken.Een lijst van 22 problemen die de patiënt kan ervaren en benaderd kunnen worden met problem solving therapy.
Chronische pijnEenvoudige maar doeltreffende uitleg over chronische pijn.